Hvor langt er du: eksperimenter

Jeg arbejder videre med at lave så man kan finde ud af hvor langt man er nået på en tur. Jeg har designet et første bud på hvordan man kan vise det i app'en,

Derudover leger jeg stadig med hvordan jeg rent praktisk skal afgøre hvor på ruten en bruger er når det eneste jeg ved er deres nuværende position. For at få et indtryk har jeg lavet en side hvor jeg kan tegne en rute ind på google maps og så beregne hvor på ruten systemet ville mene man er hvis man stod der hvor musen er. Det er lidt nemmere (og billigere!) end faktisk at rejse rundt i landet.

Udfordringen er at app'en ofte ikke ved præcis hvor en bus eller tog kører undervejs, den ved kun hvor de skal fra og til. Det vil sige at givet hvor brugeren er lige nu, som kan være langt væk fra den lige linje mellem sidste og næste stop, skal systemet give et bud på hvor langt de er mellem de to. Den tilgang jeg fandt på for et par uger siden virker sådan set okay langt hen ad vejen, når ruten ikke afviger alt for drastisk fra linjen mellem de to stop:

Men – kæden hopper desværre tit af. F.eks her kan man se at jernbanen fra Vejle til Hedensted faktisk kommer tættere på en lige linje fra Brejning til Vejle end fra Vejle til Hedensted, så på vejen fra Vejle til Hedensted vil systemet misforstå og tror du er mellem Brejning og Vejle. Ikke optimalt.

Endnu mere grelt er det i Århus hvor toget kører ind og ud af byen samme vej, så forvirringen er total.


Der er forskellige måder man kan håndtere det og jeg er ikke helt i mål med hvordan. En mulighed er at kigge ikke bare på hvor du er men hvilken retning du bevæger dig. Så kan man kende forskel på om du er på vej ind i eller ud af Århus, osse selv om sporene de to veje går lige ved siden af hinanden. En anden mulighed er at huske hvor du har været så hvis du lige har været i Brejning og Vejle er du nok ikke på vej tilbage men videre til Hedensted. En tredje mulighed er at tage med i betragtning hvor det er meningen toget skal være efter køreplanen men det er farligt for de kan både være for tidligt og for sent.

I sidste ende bliver det nok en kombination af tilgange. Plus i nogle tilfælde har man faktisk en mere præcis beskrivelse af ruten så man ikke skal gætte helt så meget.